وبسایت خبری
تاریخ عربی
تاریخ میلادی
MIR PEOPLE
گامی دیگر به سمت چاپ سه بعدی بافت بدن انسان
دانشمندان دانشگاه هاروارد می گویند که در محیط آزمایشگاه بافتی را تولید کرده اند که دارای رگ های خونی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زنان بلوچ به نقل از تابناک، محققان از برداشتن گام دیگری در جهت استفاده از فناوری چاپ سه بعدی برای تولید بافت انسان خبر دادند و در عین حال تاکید کردند که هنوز نمی توان بافت تولیدی را به انسان پیوند زد.

دانشمندان دانشگاه هاروارد می گویند که در محیط آزمایشگاه بافتی را تولید کرده اند که دارای رگ های خونی است-- این رگ های خونی به طور بالقوه به بافت اجازه می دهند که با خون تغذیه شود و هفته ها زنده بماند.

با این حال کارشناسان متذکر شدند که با وجود دستیابی دانشمندان به این موفقیت امیدوارکننده، اما هنوز به تولید بافت انسانی که بتواند به بدن انسان پیوند زده شود و جایگزین ارگان هایی مانند قلب و ریه شود، نزدیک نیستند.

دکتر آنتونی آتالا که در این مطالعه همکاری داشته است، گفت: این مطالعه نشان می دهد که در حین ساخت بافت شبه انسانی به ویژه زمانی که لازم باشد بافتی درست کنیم که با مایعات بدن مانند خون و پلاسما تغذیه شوند، چه اتفاقاتی در محیط آزمایشگاه می افتد.

وی با اشاره به اینکه هدف استفاده از چاپگرهای زیستی سه بعدی برای ساخت عضله، استخوان و حتی سلول های ارگان است، گفت: دانشمندان در این زمینه به موفقیت هایی رسیده و موفق شده اند بافتی را که از طریق چاپ زیستی تولید شده بود، به موش پیوند زنند و حتی به تازگی یک گوش ساختگی به اندازه گوش یک کودک ساختند.

با این حال هنور موانع بزرگی در این راه وجود دارند.

در این مطالعه جدید، محققان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت بافتی در محیط آزمایشگاه شدند که بیش از شش هفته زنده ماند و دارای عروق است.

گرچه این بافت به زودی برای آزمایش روی انسان آماده نخواهد شد. اما وجود رگ های خونی به محققان اجازه می دهد که تاثیر داروهای مختلف را بر این بافت که همانند بافت انسان عمل خواهد کرد، آزمایش کنند.

وی توضیح داد: این کار به اندازه قابل توجهی نیاز به حیوانات آزمایشگاهی را برطرف می کند و در عین حال پیش بینی های دقیق تری در مورد چگونگی تاثیر عوامل بر بدن انسان ارائه می دهد.

مطالعه هاروارد در شماره هفتم مارس نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.

کد کاربر:786